Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Videns – og Kompetencecenter Frejaskolen

Vi arbejder for at finde nye handlemuligheder, når viden og erfaringer om børns faglige og sociale læring ikke længere slår til, og der er brug for at forstå og tolke adfærd på ny. Vi bringer de gode fortællinger og meningsfulde idéer fra skole til skole og bliver på den måde bindeleddet mellem god praksis i hele kommunen. 

Vi har været kompetencecenter siden 2003 og har derigennem kontakt med alle kommunens skoler og bidrager med konkrete redskaber til at håndtere udfordringer omkring enkelte børn og hele klassen. Vi kikker på de fysiske rammer, didaktikken, barnets perspektiv og ikke mindst fællesskabets betydning for den enkeltes faglige og sociale deltagelsesmuligheder. I et samarbejde med skolen, børnene og det respektive team skaber vi nye ideer og perspektiver sammen, der kan gøre en forskel for personale og elever. Vi er ikke bundet af et færdigt koncept eller bestemte metoder, men bestræber os på at gøre den vejledende sparring meningsfuld i den kontekst, vi inviteres ind i. Vores fokus er at gøre det komplicerede enkelt og det specialiserede alment. 

Vi har et ressourceorienteret børnesyn og tager udgangspunkt i barnets/børnegruppens perspektiv. Når vi ser på børns adfærd og trivsel, er hovedfokus rettet mod kontekst og fællesskab - ikke mod diagnoser. Man behøver ikke en diagnose for at have udfordringer.

Vi har mange års erfaring i det specialiserede område inden for autisme og ADHD, men i samarbejdet med det almene område, er vi lykkedes med at gøre vores viden relevant for alle børn med udfordringer inden for det kommunikative, sociale og opmærksomhedsmæssige - og såmænd også bare for børn som sådan!

Vi holder os opdateret med ny viden og nye strømninger inden for såvel det specialiserede, som det almene område og har derfor mange redskaber i vores ”værktøjskasse”.