Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

A-guide kursus

Et kursusforløb målrettet personale, der arbejder med elever med sociale, kommunikative og opmærksomhedsmæssige udfordringer (fx Autisme og ADHD).

 

På kurset optages lærere, inklusionspædagoger/-vejledere, skolepædagoger, psykologer og ledere.  

Kurset har til hensigt at give deltagerne større indblik i - og forståelse for børn med sociale, kommunikative, eksekutive og opmærksomhedsmæssige udfordringer.   

Igennem fire moduler fokuseres der på biologiske, psykologiske og sociale forklaringsmodeller. Yderligere udfoldes den socialkognitive udvikling og de kognitive funktioners betydning i forhold til at kunne tolke, forstå og agere hensigtsmæssigt og meningsfuldt i den faglige og sociale verden. 

På kurset fokuseres der på indsatsen med at skabe rammer for, at alle børn oplever, at de er en del af fællesskabet ved at inddrage børnegruppernes ressourcer og kompetencer. Der lægges vægt på, hvordan der kan arbejdes med at inddrage børnenes perspektiv på egen læring og trivsel.

På kurset præsenteres praksisnære redskaber og metoder, der understøtter den fag-faglige og den sociale læring. 

Bl.a.: 

  • Analyseredskaber til at se på og med børn. 

  • Pædagogiske redskaber og strategier der understøtter udviklingen af eksekutive funktioner, mentalisering og perspektivtagning.  

  • Betydningen af klar ramme- og målsætning og tydeliggørelse af krav og forventninger.   

Undervisningen i modulerne vil veksle mellem teoretiske oplæg, praksiseksempler og gruppedrøftelser.  

Kursets tematikker vil blive uddybet og metoder og redskaber kan løbende blive anvendt i de individuelle indsatser og vejledninger ude på skolerne. Dette for at sikre størst mulig transfer mellem kursus og praksis.  

Undervisere: Signe Simonsen Brinkø, Kamilla Enggaard Reitz, Mette Rasmussen.  

I løbet af kursets 4 moduler fokuseres bl.a. på: